Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan néz ki egy weboldal kezdőlap. Ez az egyik legfontosabb oldal a weboldaladon. Innen vezetjük tovább a látogatóid a különböző tartalmaidra és felkínálunk nekik különböző cselekvési lehetőségeket. Pontosan minek kell szerepelnie rajta és minek nem? Mitől lesz hatékony? Hogyan tudod megragadni vele a látogatóid figyelmét? Hogyan tudod őket tovább vezetni? Mi az a CTA? Kifejtem! 😉 Olvass tovább! 👇
Miért érdemli meg a kiemelt figyelmed egy weboldal kezdőlap?
Mert a látogatóid nagy része ide fog érkezni és 3 másodperced van meggyőzni őket, hogy maradjanak és böngésszenek tovább. Ezen kívül itt szerezhetnek meg rólad és szolgáltatásaidról rövid, de fontos információkat és innen tudod őket tovább navigálni a különböző oldalaidra.
„Helló! Én ezt csinálom! Neked pedig ezt az értéket nyújtom, szóval megéri neked ha maradsz és alaposabban szétnézel az oldalamon!”
Mi szerepeljen a kezdőlapodon? (Ezekre az elemekre és szakaszokra figyelj!)
Nincs kőbevésett szabály, de léteznek bizonyos weboldal konvenciók, amelyeket érdemes követni. Mi az a konvenció? Ez a „szokás hatalma jelenség”. Esetünkben azt jelenti, hogy az emberek megszokták, hogy egy weboldal általában hogy néz ki, és milyen funkciókat hol találnak rajta, és alapvetően ugyan ott fogják keresni ezeket a dolgokat. pl: egy felugró ablakból általában a jobb felső sarokban található „x”-el lehet kilépni, vagy a logó mindig fent található és kattintásra a főoldalra visz vissza
Ezektől a konvencióktól el lehet térni, de jól meg kell gondolnunk, ha valamit másképpen csinálunk, nehogy kárunk származzon belőle. Mivel ismerem ezeket a „szabályokat”, ezért tudok gyakorlati tanácsokat összeírni számodra is, ezért fogod lentebb gyakran olvasni tőlem az „így szoktuk alkalmazni” és „általában” kifejezéseket. 😉
Legyen átlátható navigációd
A navigációban általában bal oldalon, vagy középen szerepel a logó. A felső menüsávot nem érdemes telezsúfolni mindenféle menüpontokkal, hanem inkább az egyszerűségre és átláthatóságra kell törekedni. Ha túl sok lehetőséget kínálunk fel egyszerre, azzal csak összezavarjuk a látogatóid. Érdemes lehet inkább maximum 5-6 menüpontot alkalmazni. Leggyakrabban használt menügombok pl: Rólam, Szolgáltatások, Referenciák/Portfólió, Blog, Kapcsolat/Ajánlatkérés, esetleg GYIK. Gyakori megoldás a lenyíló menük létrehozása, például több szolgáltatás vagy termékcsoport esetén.
A footer szakasz minden egyes oldalad alján szerepel. (Kivéve a landoló oldalakon.) Gyakran kerülnek ide a vállalkozás elérhetőségei, social média elérhetőségei, a weboldal kötelező elemei (pl: jogi nyilatkozat és adatkezelési tájékoztató), és esetleg egy oldaltérkép, vagy egyéb hasznos linkek. Ezek opcionális elemek.
Legyen azonnal informáló hero szakaszod
A „hero” szakasszal találkozik a felhasználó még mielőtt görgetne, feladata pedig, hogy azonnal megragadja a figyelmet és megválaszoljon kérdést!
Látogatóidnak erre a 3 kérdésre kell azonnal választ kapniuk: Hol vagyok? Mit lehet itt csinálni? Hogyan tudok tovább lépni?
Hol vagyok? – Azonnal derüljön ki, hogy mivel foglalkozol, mi a weboldalad témája. Azonnal érthető legyen, hogy nagyjából milyen termékekkel vagy szolgáltatásokkal találkozhat ha tovább görget. Virtuális asszisztens vagy, vagy villanyszerelő? 😄 Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a hero szakaszba regényt kell írni. (Amit sajnos senki nem fog elolvasni.) Csak tömören adja át a lényeget.
Egy jó hero szakasz általában a következő elemeket tartalmazza: Rövid, maximum 2-3 soros címsor, alatta 1-2 mondatos kiegészítő szöveg, cselekvésre ösztönző gomb(CTA), figyelmet megragadó és témához kapcsolódó kép a szöveg mellett vagy háttérképként. (Sokszor előfordul még az is, hogy a főcímsor és a kiegészítő szöveg mellett beszúrnak még egy alcímsort is, ami segít tovább konkretizálni a fő üzenetet.)
Mit lehet itt csinálni? – Ha tovább görget mit tud csinálni? Hova tud tovább kattintani? Például: tud ajánlatot kérni tőled vagy bárhogyan kapcsolatba lépni veled, meg tudja nézni a szolgáltatásaid és referenciáid, tud olvasni a történetedről, arról, hogy pontosan mit csinálsz, szakmai cikkeket olvashat tőled és feliratkozhat hírleveleidre, ha cserébe hasznos tartalmakat kínálsz fel neki. Ez csupán néhány példa, de szükséges ezt végiggondolnod, hogy milyen lehetőségeket szeretnél felajánlani a látogatóid számára.
Hogyan tudok tovább lépni? – Ez a kérdés pedig szorosan kapcsolódik a fentihez. Konkrét továbblépési lehetőségek pl: átkattintás másik oldalra, vagy bejegyzésre, űrlapkitöltés, feliratkozás, stb.
Az egyéb szakaszaid vezessenek tovább a többi oldaladra
Hány db szakaszod legyen? Általában kb 10 szakasz elég szokott lenni a különböző célok megvalósítására, de sokszor elég kevesebb is. Ha nagyon belelendülünk az információ gyűjtésbe, akkor sem érdemes kilométeres hosszúságú kezdőlapot készíteni. 😃 Az emberek általában felületesen átfutják a tartalmakat, szándékaik szerint továbblépnek. Sajnos nem fogják tisztelettudóan végigolvasni a regényeid, bármilyen értékes is, és bármennyire sok energiát fektettél a megírásukba.
Gyakran használt szakaszok:
Rólam szakasz: rövid kivonat a bemutatkozó oldaladról, ami amennyire csak lehet röviden kiemeli a lényeget rólad és arról amit csinálsz. Egyfajta „küldetés nyilatkozat”.
Szolgáltatások: Szolgáltatásaidról vagy csomagjaidról rövid „ízelítők”, amelyek kattintásra a bővebb leíráshoz vezetnek, vagy ha nincs ilyen oldal, akkor az ajánlatkérés űrlaphoz vagy akár a megrendelő oldalra.
Referenciák: Néhány(1-3db) válogatás a kiemelt munkáidból, amely a portfólió oldaladra viszi a felhasználót.
Blog: Legfeljebb 3 cikk, amely közvetlen a bejegyzésekhez navigál. A blog egy nagyon jó bizalomépítő elem a weboldaladon és sok más előnye is van, ezért, ha teheted, érdemes rendszeresen vezetni és új tartalmakat közzétenni.
Így dolgozom szakasz: Itt leírhatod, hogy milyen munkafolyamatot szoktál alkalmazni az együttműködéseid során.
Akik már minket választottak szakasz: Cégek logói vagy ajánlásai akikkel már korábban együtt dolgoztál.
Ügyfélvélemények: Az emberek szeretik a „kijárt ösvényeket”. Amikor azt látják, hogy más elégedett volt a szolgáltatásaiddal, könnyebben el tudják képzelni, hogy számukra is hasznos lehet amit te nyújtasz.
Egyéb meggyőzésre és kifogáskezelésre szolgáló szakaszok: „Mikor válassz engem?, Így lesz eredményes a közös munka”, stb. Amennyiben jól ismered a célcsoportod problémáit, érdemes a legjellemzőbb kérdéseiket és félelmeiket előre orvosolni egy egy szakaszban.
Használd jól a cselekvésre ösztönző gombokat! (CTA)
A cselekvésre ösztönző gombok elképesztően fontosak. Az gondolnád, hogy ha van egy gomb vagy űrlap, mindenki számára evidens, hogy mit kell csinálni… és ez végül is igaz, mert a látogatóid tudják, de meg kell őket kérned a különböző cselekvésekre. Érdemes vezetned őket, és különböző lehetőségeket felajánlanod nekik. pl: „Ajánlat kérés” gomb helyett: „Kérj tőlem ajánlatot!”, „Kapcsolat” helyett „Írok neked!”, szolgáltatásoknál „Ajánlatkérés” helyett: „Pont erre van szükségem!”
Néhány kivétellel (pl: ügyfélvélemények szakasz) a kezdőlapodon szereplő összes szakaszban érdemes használnod ezeket a CTA-kat. Van egy segédletem erre a célra, amit ajánlok figyelmedbe! 🤗 👇
Ügyelj a megjelenésre! (webdesign)
Egy jó kezdőlaphoz jó webdesign is kell, ami megfelelően tálalja a tartalmaid. Ez egy nagy és komplex téma, amit nem fogok tudni itt röviden kifejteni, viszont adok néhány azonnal alkalmazható és hasznos tanácsot. 👇
Legyenek saját színeid és betűtípusaid, amelyeket az egész weboldaladhoz következetesen fogsz használni. A színekkel kapcsolatban tervezek írni egy külön bejegyzést, amit később be fogok ide linkelni. A betűtípusok témáját viszont egyszer már kifejtettem, arról a következő két cikkben olvashatsz bővebben:
Ezek a betűtípusok működnek jól a weboldaladon!
Így használd jól a betűtípusaid a weboldaladon!
Kizárólag jó minőségű képeket használj, és ha van rá lehetőséged, saját képeket és ne stock fotókat gyűjts.
Tipp! Inspirációért látogass el a pinterestre és nézd meg a webdesign inspirációs táblámat: Mutasd az inspirációs táblát! Ha érdekelnek az ehhez hasonló tartalmak, akkor pedig kövess bátran! ❤️
Összegzés
Remélem látod most már, hogy egy jó weboldal kezdőlap felépítése sok figyelmet igényel, de nem egy lehetetlen feladat, főleg, ha lebontjuk apró egységekre és sorra végighaladunk minden szakaszon.
Ha alkalmazod a fenti tanácsaim, mélyebb tudás nélkül is egészen jó kezdőlapot tudsz magadnak létrehozni! Ha úgy döntenél, hogy erre nincs jelenleg időd vagy kapacitásod, hanem szeretnéd inkább ezt a feladatot kiszervezni egy szakembernek, akkor pedig keress bátran! Szeretnék ajánlatot kérni tőled!