Weboldal készítés alapjai

Melyek a weboldal készítés alapjai? Összeszedtem azokat a dolgokat, amikelyeket szükséges átgondolnod weboldal készítés előtt. Mielőtt belevágnál a technikai megvalósításba: TERVEZZ! Amennyiben webdesignerrel dolgozol, akkor is érdemes ezeken a pontokon végigmenned, mert így hiánytalanul fel tudsz készülni a közös munkára.

weboldal-keszites-alapjai

Weboldal készítés 0.lépése: Domain és Tárhely választás

Ha nem hobbiűzésre, hanem vállalkozásodhoz tervezel honlapot, weboldal készítés előtt, mindenképpen választanod kell egy szolgáltatót, ahol éves díj ellenében biztosítanak neked egy tárhelyet és egy vagy több hozzá tartozó domain címet. Első tanácsom, hogy egy helyen legyen mindkettő. Ha nincs rá különösebb okod, nem éri meg a sok bonyodalom miatt.

Domain

Tudom, hogy domain címet választani nem feltétlen könnyű. Van, hogy a név csak adja magát és nem kell rajta különösebben gondolkodni, ha viszont számodra fejtörést okoz, akkor se add fel és teszteld végig az ötleteid, és ne állj meg amíg nincs meg a tökéletes cím, hiszen jó eséllyel hosszú évekig vagy évtizedekig fogod használni ezt a nevet.

Néhány szempont amit érdemes figyelembe venned, mielőtt lefoglalod a domain címed:

legyen rövid és emlékezetes : Ez segít, hogy az emberek könnyen vissza tudjanak emlékezni rád.

legyen egyszerű : Kerüld a bonyolult szavakat, helyesírási hibákat vagy olyan karaktereket, amelyeket nehéz leírni. A könnyen írható nevek csökkentik a hibák lehetőségét a keresések során.

tartalmazza a releváns kulcsszavaid : Ha a domain neved tartalmazza a vállalkozásodhoz vagy a tevékenységedhez kapcsolódó kulcsszavakat, az segíthet a keresőoptimalizálásban. pl: Egy villanyszerelő cég számára: pestivillanyszerelo.hu (Az is nagyon jó, ha a márkád nevét használod egy az egyben!)

megfelelő domain kiterjesztéssel rendelkezik : Ha magyar látogatókat vársz a weboldaladra, akkor a .hu végződés is tökéletesen elég számodra. Akkor érdemes a .com végződéssel foglalkoznod, ha tudod, hogy külföldre is szeretnél értékesíteni.

márkavédelem szempontjából megfelelő : Győződj meg róla, hogy a választott domain név nem sérti más vállalkozások védjegyeit vagy jogait.

szabad vagy foglalt : Ezt szinte minden tárhelyszolgáltatónál le tudod ellenőrizni. pl: itt

Tárhely

Válassz egy megbízható tárhelyszolgáltatót, amely megfelelő sebességet és biztonságot nyújt. A te döntésed, hogy melyik cég nyeri el a bizalmad. Amire érdemes figyelni, hogy rendelkezzen SSL tanúsítvánnyal, igényeidhez mérten megfelelő méretű tárhellyel és lehetőleg cpanel-es admin felülettel működjön.

Az én weboldalam a Netmastersnél van, mégsem őket szoktam ajánlani elsősorban,
pontosan a cpanel-es admin felület hiánya miatt. Az első weboldalam náluk regisztráltam
és meg vagyok velük elégedve. Egyik nagy erősségük, hogy nagyon aktív az
ügyfélszolgálatuk. Kértem már tőlük segítséget és szinte perceken belül probléma nélkül
megoldották. Tényleg csak ez az egyetlen problémám velük, amit a saját bőrömön
tapasztaltam, hogy több olyan dolog van amit az admin felületük miatt egyedül nem
tudtam megoldani. Ennek ellenére, ha te mégis őket választod, akkor sem hozol rossz
döntést. 🙂

Amikor tárhelyet választasz nem kell csillagászati árakra gondolni, viszont ne is ezen spórolj. Nézd meg alaposan mit, hogyan és mennyiért adnak mielőtt elköteleződsz. Ezzel a nulladik lépéssel kezdődik a weboldal készítés! 🙂

cPaneles szolgáltatók: Rackhost, Versanus, Tárhelypark (Vigyázz a rackhostnál van olyan tárhely is ami nem cpaneles!)

Weboldal készítés 1.lépése: Célok meghatározása

A weboldal készítés stratégiai tervezéssel indul! Mit szeretnél elérni?

A weboldal céljainak meghatározása az egyik legfontosabb lépés a tervezés és fejlesztés során. Egyértelmű célok nélkül nehéz hatékony stratégiát kialakítani és mérni a sikerességet.

Amikor látod magad előtt, hogy pontosan mit szeretnél elérni, akkor fogod tudni kidolgozni az oda vezető út részletesebb szakaszait.

Határozd meg az üzleti céljaid:

Márkaismertség növelése?

Ha a cél az, hogy minél többen megismerjék a márkád, akkor a weboldalnak tartalmaznia kell a márkád történetét, értékeit és erősségeit, a márkádat kell támogatnia minden porcikájában.

Értékesítés növelése?

Ha a cél a termékek vagy szolgáltatások értékesítése, akkor az oldalnak tartalmaznia kell e-kereskedelmi funkciókat, egyszerű vásárlási folyamatot és vonzó termékbemutatókat.

Lead generálás?

Ha a cél az érdeklődők adatainak gyűjtése, akkor az oldalnak ösztönöznie kell a látogatókat az űrlapok kitöltésére, és erre vonatkozó egyértelmű cselekvésre ösztönző gombokat kell tartalmaznia. Ilyen célra sok esetben külön landoló oldalakat is alkalmazunk.

Ügyfélszolgálat javítása?

Ha a cél az ügyfélszolgálat javítása, akkor az oldalnak tartalmaznia kell például élő chat funkciót, részletes GYIK szekciót és egyszerű kapcsolatfelvételi lehetőségeket.

Közösség építése?

Egy követőbázis létrehozása vagy erősítése érdekében, az oldalnak tartalmaznia kell fórumokat, blogokat, és közösségi média integrációt.

Amikor megvan a weboldalad célja, tovább tudsz haladni a következő pontokra.

Weboldal készítés 2.lépése: Célközönség meghatározása

Kiket szeretnél elérni? Kinek fogod létrehozni a tartalmaid? Azonosítsd a célközönséged, hogy a tartalmaid és a design hozzájuk igazodjon és szólítsa meg őket. Biztosan találkoztál már azzal a gondolattal, hogy ha mindenkihez szólsz, valójában nem szólsz senkihez. Ez tény.

Demográfiai jellemzőik: Életkor, nem, jövedelem, foglalkozás stb.

Földrajzi jellemzőik: Melyik ország? Főváros vagy vidék?

Érdeklődési körük: Milyen témák és tartalmak érdeklik őket?

Viselkedési jellemzőik: Milyen eszközöket használnak, hogyan navigálnak a weben, milyen típusú tartalmakat fogyasztanak?

Érdemes létrehozni saját perszónáid! Oké, de mi az a perszóna? Egy fiktív, részletesen kidolgozott karaktert jelent, amely egy adott célközönség tipikus felhasználóját képviseli. Ez a te ügyfeled, akihez beszélned kell. Elsősorban az ő igényeire és problémáira reagálva kell megtervezni a weboldalad.

Segítek elkészíteni! Létrehoztam egy sablont, amit személyes használatra nyugodtan átalakíthatsz a saját ügyfeleidre szabva. (Tipp! Minimum egy perszónád legyen, de maximum három… ha ennél többet készítesz, azzal csak összezavarod magad.) A sablont itt éred el. 🙂 Egy ingyenes canva regisztrációra lesz szükséged hozzá.

Weboldal készítés 3.lépése: Tartalom előkészítése

Ha értékes tartalmakat hozol létre, a látogatóid hosszú távon meghálálják. A szövegek és képek gondos tervezése és optimalizálása segít abban, hogy a weboldalad vonzó, felhasználóbarát és hatékony legyen.

Így írj jó szöveget

A legkényelmesebb megoldás az, ha egy szövegíróval együttműködve íratod meg a tartalmaid, ha nem ezt a megoldást szeretnéd, akkor magadnak kell elkészítened, ami sok munka és utánajárás, de erre is oda kell szánni az időt az eredményes weboldalért.

Írd a tartalmaid a célközönségednek! A fentiek alapján létrehoztad a perszónáid. Írj nekik! Használj olyan nyelvezetet, amely illeszkedik a perszónád stílusához és szókincséhez.

Légy világos és tömör! Írj világosan és egyszerűen. Kerüld a szakzsargont, hacsak nem kifejezetten szakmai közönségnek szól az oldal. Igyekezz minden mondattal értéket adni.

Legyen strukturált! Használj címeket és alcímeket a szöveg tagolásához, hogy a látogatók gyorsan át tudják tekinteni az oldalt. Használj felsorolásokat és számozott listákat az információk rendezésére. Legyen kiemelt helye a fontos információknak.

Legyenek CTA-k! Az az cselekvésre ösztönző elemek. Legyenek jól látható helyen, és logikusan következzenek a tartalomból. pl: „Regisztrálj most!”, „Tudj meg többet”

Használd a kulcsszavaid! Használj releváns kulcsszavakat a szövegben, de kerüld a kulcsszóhalmozást.

Tudom, hogy a tervezésnek ez az egyik legnehezebb szakasza, ezért létrehoztam egy prémium tartalomtervező füzetet ami minden segítséget megad a weboldaltartalom megírásához. Ezt a segédanyagot minden ügyfelem meg szokta kapni tőlem a csomag részeként.

Képek a weboldaladhoz

Fontos, hogy jó minőségű és jól optimalizált képeket használj. Erről hamarosan írni fogok egy részletes cikket, amit ide be fogok linkelni. (Ahogy ígértem–> Képek optimalizálása weboldalra)

Struktúra

Készíthetsz weboldaltérképet is, amely bemutatja az oldal főbb részeit és azok kapcsolatát. (menürendszerek, aloldalak)

Weboldal készítés 4.lépése: Design előkészítése

Ez nem a konkrét weboldal design tervezése, hanem az azt megelőző lépések. Milyen lépések előzik meg a konkrét tervezést?

Moodboard : Készíts moodboardot! Egy hangulattábla segítségével határozzuk meg első körben a weboldalad hangulatát. Erről részletesen itt olvashatsz: Moodboard, styleboard és brandboard – Mik ezek pontosan?

Styleboard vagy brandboard : Ezek a táblák konkrét design elemeket tartalmaznak. pl: logó, tipográfia, színpaletta, minták, ikonok, stb.

Drótváz (Wireframe) : Drótvázakat azért készítünk, hogy még a konkrét webdesign terv előtt vizualizálni tudjuk az elrendezést. Ez lehet egy vázlatos ceruzarajz is, vagy egy pixelpontosan megszerkesztett prototípus is.

Természetesen egy brandboard és egy drótváz elkészítéséhez már többet kell tanulnod a témában, vagy pedig szakember segítségét kell kérned.

Összegzés

A teljesség igénye nélkül ezek azok a fő tervezési pontok amiken végig kell menned ha egy üzleti weboldal készítése a célod. Remélem segítség volt számodra ez a cikk, ha egyedül vágsz neki ennek a kalandnak.

Válassz egy megbízható domain és tárhely szolgáltatót! Határozd meg pontosan a céljaid a weboldallal, a célközönséged, és gondosan ügyelj a tartalmaid összeállítására!

Ha úgy érzed, hogy számodra mégis szükséged lenne segítségre, hogy valaki irányt mutatva végigvezessen a fenti folyamatokon, keress bátran!

© 2024 - K.R.Viktória - Talkbird-Webdesign - Minden jog fenntartva! | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum